Az örökzöld téma: láncszett. Akármikor dobjuk fel a témát, minden motorosnak van saját véleménye, praktikája a fenti dologra. Legtöbbünk pontosan tudja, milyen márkájú, milyen erősségű láncot, milyen fogszámú lánckereket fog legközelebb a motorjára szereltetni. De tudjuk-e, hogy pontosan mikor jön el az idő, hogy lecseréltessük? A következő képkockákon megmutatjuk a legfontosabb tudnivalókat.
A fenti jelenség csak egy a sok közül, de ez legalább jól látható. Másik látványos dolog, amikor szakaszosan nyúlik meg a lánc. Ilyenkor nem lehet optimális feszességet állítani, mert az egyik szakaszon belóg, míg a másikon túl feszes.
A hátsó lánckeréknél megfogjuk az egyik lánccsapot, és ha el tudjuk emelni a lánckeréktől a láncot, akkor kuka a lánc és a lánckerék is.
Talán ez következik be először a három alkatrész elhasználódása folyamán. Viszont ezt vesszük észre a legkésőbb, mivel a legtöbb motornál takarásban van.
A legbölcsebb, ha a gyári fogszámú lánckereket szereltetjük motorunkra. Így az eredeti dinamika lesz jellemző gépünkre, és nem utolsósorban a sebességjelzőnk is a valós értéket fogja mutatni.
A lánckerék méretével, pontosabban fogszámával a versenysportban szokás játszani. Minden versenypályának megvan a saját ritmusa. Végáttételünk módosításával optimalizálhatjuk paripánk teljesítményét, illetve annak maximális kihasználhatóságát.
A képen látható eszközre szintén igaz, hogy lehet nélküle láncot szerelni, de nem érdemes! Használata gyakorlott kezet és sok rutint igényel. Könnyű túlerőltetni, aminek az egyik következménye az lehet, hogy új láncprést kell vásárolnunk, vagy az is előfordulhat, hogy széttrancsírozzuk a tömítőgyűrűket, megrövidítve új láncunk élettartamát.
Fontos! Ne feledkezzünk meg a rendszeres láncápolásról, tisztításról és kenésről sem. Ezzel meglepően hosszúra tudjuk nyújtani láncszettünk élettartamát. Hamarosan erről a témáról is olvashattok nálunk.
Szerző: MFmotors