A hátsó rugóstag felújítása
Korábbi írásunk folytatásaként, most a hátsó futóművel foglalkozunk kicsit.
Az első és hátsó futóművek szerepéről, állapotáról nem túl gyakran esik szó, a hétköznapi motorozás során. Pedig nagyon fontos része a biztonságos közlekedésnek. A versenypályát látogató utcai motorosok a köridejük javulásával, már egyre többet foglalkoznak a futóművek hangolásával. A versenysportban pedig, igen nagy hangsúlyt fektetnek a futóművek precíz beállítására. Vegyük át a rugózó elemek szerepét, fontosságát a mindennapokban.
A jó állapotban lévő, valamint jól beállított futómű megfelelően kiszolgálja az utca motorosát. Stabillá teszi gépünket lassú, szűk manővereknél, nagyobb tempójú kanyaroknál vagy éppen a keményebb fékezésnél egyaránt. Tehát szerepük fontos a biztonság, valamint az élményszerzés területén is.
Egy elöregedett, ellágyult futómű nem képes megfelelően lekövetni az út egyenetlenségeket, ezért pontatlanná válik a kanyarodás és növekszik a fékút. Ezért fontos évente ellenőriztetni a csillapító egységek működését, állapotát! Gondoljunk bele, ha az autónkban elfárad a lengéscsillapító, ki kell cserélni az alkatrészt! Ne várjuk meg, hogy a villaszár vagy rugóstag elkezdjen szivárogni, rosszabb esetben hirtelen elpukkanjon! A gyakorlott szerelő néhány perc alatt meg tudja állapítani, hogy szükséges a felújítás vagy gond nélkül gurulhatunk tovább.
Az első futóművek karbantartásáról egy korább írásban már találkozhattatok, amely az alábbi linken elérhető: https://mfmotors.hu/hirek-blog/futomuveink-allapota/
A hátsó rugóstagok valahogy háttérbe szorulnak, talán azért, mert nincsenek annyira szem előtt a legtöbb motoron és nem annyira látványos az elfáradásuk. Pedig fontos szerepe van kényelmünk fenntartásában és a jó tapadásban egyaránt! Éreztük már, hogy egy kanyarban kígyózva halad a gépünk vagy kigyorsításkor hintázik? A legnyilvánvalóbb, amikor már látható nyoma van a folyadék szivárgásának. Ezek a jelek segítenek felismerni a hátsó rugóstag elfáradásának tényét.
Tehát a hátsó rugóstagot is fel szoktuk és fel kell újítani, ha szükséges és amennyiben lehetséges. Nem minden rugóstag alkalmas a művelet elvégzésére! Ekkor csak a komplett csere oldja meg a dolgot. Az első teleszkópok felújításától, annyiban tér el, hogy komplikáltabb a művelet és más típusú célszerszámokra, eszközökre van szükség. A cserélendő esetleg javítandó alkatrészek körét a teljes szétszerelés után lehet felmérni. Ezek beszerzése ritkán lehetséges 1-2 napon belül, mert sajnos nem tartják őket polcon, érthető okokból a forgalmazók. Ami azt jelenti, hogy csak nagyon optimális esetben készülhet el a motor egy héten belül. Az idény közepén, pedig egyik motoros sem akarja nélkülözni kedvencét ennyi időre. Pontosan ezért szoktuk javasolni ügyfeleinknek, amennyiben nem akut a probléma, hogy az idény kezdet előtt időben vagy még inkább a szezon végén hozza be motorját, amikor már lerakni készülne, így nem kell motor nélkül maradnia a nyár közepén és a javítóműhely is nyugodtan tud dolgozni.
A munkafolyamat alatt lehetőség nyílik egyéb ellenőrzések elvégzésére. Például a hátsó lengőkar csapágyainak, tűgörgőinek ellenőrzésére, tisztítására, újrakenésére, esetleges cseréjére.
A felújítást követően úgy fogjuk érezni magunkat a paripánk nyergében, mintha új lenne és ez igen széles mosolyt varázsol arcunkra.
Mihály Ferenc