Jelentős mennyiségű olyan alkatrész, alkatrészcsoport vagy részegység található egy motorkerékpáron, amelyekre a hétköznapokban egyáltalán nem fordítunk figyelmet. Legyen az akár az egyik legfontosabb egysége a gépünknek, nem foglalkozunk vele, ha nincs szem előtt, és csendben teszi a dolgát. Egészen addig, amíg nem produkál furcsa és szokatlan dolgokat, akár egyik pillanatról a másikra. Pontosan ilyen a kormánynyak-csapágy, amelynek elnevezése híven tükrözi elhelyezkedését és feladatát. Bizony kevés szó esik működéséről, fontosságáról, karbantartásáról, esetleg cseréjéről.
A hibás, kopott vagy sérült csapágy felismerése nem bonyolult, csak egy kis figyelmet és ügyességet követel. Középtámasszal rendelkező motoroknál 1 perc alatt megállapítható, hogy milyen állapotban van az ominózus egység. Miután felemeljük középállványra, lenyomjuk a motor hátulját, úgy, hogy elemelkedjen az első kerék, és a kormányt a két végállás között elforgatjuk. Ha akadálymentesen, könnyedén fordul át egyik irányból a másikba, akkor örülünk! Ha elfordítás közben szorul vagy akadozik, esetleg egy pontra beugrik, akkor az egyetlen megoldás a csere. Középállvánnyal nem rendelkező motoroknál már egy kicsit komplikáltabb elvégezni a vizsgálatot, de az elmélet ugyanaz. Súlyosabb esetekben már menet közben is érződik a csapágy beverődése.
A kormánycsapágyak leggyakoribb változatai a kúpgörgős és a hagyományos golyós kivitel, előbbi erősebb és strapabíróbb, utóbbi inkább olcsóbb, mint jobb. Amikor cserére kerül sor, érdemes ebből is a jobb minőségűt választani, nem fogjuk megbánni!
A hagyományos golyós kormánynyak-csapágyakat kilehet váltani az erősebb kúpgörgős verziókkal. Kicsit drágább, de cserébe hosszabb élettartammal kecsegtet.
A karbantartása sajnos nem a legegyszerűbb, ezért gyakran átsiklunk jelentősége felett, pedig fontos a biztonságos működéshez. Ellenőrzése, tisztítása és újrazsírzása 4 évente szükséges. Aki esetleg belefut egy első teleszkópfelújításba, érdemes erre is gondolni, hiszen így arányaiban kevesebbe kerül a munka, mintha külön végeztetjük el a két feladatot.
Az alábbi képen megfigyelhető a görgők által zömített futófelület, mely a csapágy élettartamának a végét, valamint a csere szükségességét jelzi.
Bár a hétköznapokban szorgosan meghúzódik a háttérben, ennek az egységnek igen érzékeny lelke van. Nagyobb súlyú motoroknál akár egy kátyúfogás is rögtön haza tudja vágni a csapágyat. No meg a jó öreg egykerekezés… pontosabban a durva visszaejtés. Használt motor vásárlásakor szintén érdemes ezt is ellenőrizni, mert az állapota sokat elárul arról, hogy korábbi életében hogyan bántak a géppel!