Elsődlegesen át kell gondolnunk, hogy milyen céllal vásároljuk a gépet…

Milyen motort vegyek? Ez a kérdés nem mindenkiben merül fel, hiszen amikor motorvásárlás előtt vagyunk, már régóta tudjuk, milyen motorra vágyunk. Legtöbbször már az évjárat, szín sem kérdés, ezeket már rég eldöntöttük. Annak, aki már a sokadik motorját vásárolja, ez a kis iromány nem biztos, hogy szolgál újdonsággal. Aki viszont első motorját akarja megvenni, annak érdemes átfutnia. Szóval, milyen motort is vegyünk?

Norton

Elsődlegesen át kell gondolnunk, hogy milyen céllal vásároljuk a gépet: hobbi, munkaeszköz, közlekedési eszköz, sport vagy csak szimplán villogni akarunk vele. Ez utóbbi esetben a legkönnyebb a helyzetünk, mert a legdrágábbat és legfeltűnőbbet kell választani! Ha eldöntöttük, mire kell a motor, a következő lépés a költségkeret meghatározása. Ha tele vagyunk gempával, akkor nincs min gondolkodni, irány a bolt. Ha viszont nem áll számolatlanul a pénz a padláson, akkor az alábbiakat tarsuk szem előtt. Minél nagyobb teljesítményű a gépezet, annál magasabb a fenntartási költsége. Ha mondjuk hitelre akarjuk megvásárolni, akkor úgy kalkuláljunk, hogy a havi törlesztés mellett még jusson benzinre, valamint a rendszeres karbantartásokra, szervizeltetésre, esetleges javításokra. Valamint ne feledkezzünk meg az egyre emelkedő biztosítási díjakról és egyéb adónemekről. Ha készpénzre vásároljuk, akkor is mérjük fel, hogy mennyi pénzt tudunk elkülöníteni a fenntartásra, mert nagyon meg tudja keseríteni az embert, ha van egy motorja, de a használatára már nem futja.

Ha ezeket letisztáztuk magunkban, a következő lépés a motor jellegének a kiválasztása. Ami már egy könnyebb feladat, mert az első két szűrőn túl vagyunk. Ha hobbi célra akarjuk vásárolni a gépet, akkor jóformán csak arra kell figyelnünk, hogy magunknak tetsszen, a többi kevésbé fontos. Ha munkaeszköznek vásároljuk, akkor fontos szempont a komfort, a pakolhatóság és az üzemeltetési költség. Ha közlekedési eszköznek használjuk, hasonló szempontokat kell figyelembe venni, mint az iménti esetben. A fontos különbség, hogy milyen távolságot akarunk rendszeresen megtenni vele, hiszen ha Békéscsabáról akarunk Szegedre átjárni, hogy napi munkánkat ellássuk, akkor nem gondolkodhatunk 50cm3-es robogóban. Ha viszont csak egy adott városon, településen belül közlekedünk, felesleges 1500cm3-es ultra túrázóban gondolkodni. Egy zsúfolt nagyvárosban gondolni kell a forgalom tempójára is, tehát inkább a kettő között kell valamit keresni. A legnehezebb olyan motort találni, ami mindenre jó! Mert ami mindenre jó, az semmiben sem jó igazán! Ez egy nagy bölcsesség, az élet minden területére érvényes! Ha sikerült megtalálni a megfelelő jellegű motort, a következő lépés, hogy kiválasztjuk a márkát, majd a típust. Ez szintén könnyebb lépés, hiszen a legtöbb gyártónál megtalálható ugyanaz a modell egy kicsit másképp. Világosabban fogalmazva, a gyárak mindig egy adott felhasználási területet céloznak meg adott modelljükkel, amit a piac igényeinek megfelelően alakítanak ki. Tehát itt már a szubjektív megítélésünk játssza a fő szerepet. Sokan ragaszkodnak adott gyártóhoz, „mert az sokkal jobb a többinél”. Ha megkérdezzük motoros ismerősünket, valószínűleg azt fogja mondani, hogy az a legjobb motor, ami neki van. Merne mást mondani, ki is röhögnénk, hogy akkor miért nem olyat vett! Szóval mások véleményét csak szigorú szűréssel tegyünk magunkévá!

Ha a négy nagy japán márkát célozzuk meg Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha, akkor nem nagyon fogunk mellé. A minőségük közel azonos, ma már nincsenek kirívó különbségek, mindegyiknél megtaláljuk azt, amire szükségünk van. Ezeken kívül, sok más gyártó is jelen van a piacon, úgyhogy tudunk böngészni szabadon. Az elmúlt években elterjedőben vannak a kínai, taiwani, koreai (és még sorolhatnám) gyártmányú főként robogó szegmenst gyarapító, csúnyábban fogalmazva hígító motorok. Ezek megbízhatóságáról nehéz általános véleményt alkotni, mert nagyon szélsőséges példák vannak. Van olyan ügyfél, aki újonnan vásárolt 250cm3-es négyütemű robogót és már 42.000Km-t tekert bele úgy, hogy csak a kopó alkatrészeket, valamint motorolajat cseréltünk, és teljesen problémamentes volt egész idő alatt. Meg van olyan példa is, hogy kezdetektől probléma volt a motorral, kéthetente kellett komolyabbnál komolyabb beavatkozásokat végezni, a vége az lett, hogy a tulajdonos nagy nehezen megszabadult a géptől, azóta nincs róla információ.  Az biztos, hogy ezeknek a motoroknak a minősége (összeszerelés, anyagok, alkatrészek) meg sem közelíti a japán vasak szintjét, viszont árban jók. A motorkeresésben segítséget nyújtanak a használt gépekkel foglalkozó portálok, ahol részletesen meg tudjuk adni az általunk elvárt paramétereket, és kidobja a lehetőségeket. Tehát körvonalazódott előttünk az álomgép.

Mielőtt megvásároljuk a kétkerekűt, legalább három példányt nézzünk meg, mert így tudunk viszonyítani és sokkal jobb döntést tudunk hozni. Ha nincs tapasztalat, műszaki ismeret, az állapotfelmérés szolgáltatásunkat igénybe lehet venni, ami a megvásárolandó motor műszaki átvizsgálására irányul. Ez megkímélheti az leendő motortulajdonost az esetleges költségesebb javításoktól. Ha használt motorról beszélünk, megkérhetjük a tulajdonost, hogy vizsgáltassuk be a motort. Valószínűleg igent fog mondani, hiszen az ő érdeke is a későbbi kellemetlenségek elkerülése. Ha elutasító, akkor nem is szabad foglalkozni a motorral, valószínűleg el akar titkolni valamit a tulajdonos. Tehát lényegében átvettük az alapokat, irány böngészni! Sok sikert!